Brev:
Den første skemad - frugtmos i grøden
4. november 2009
Alder:
5 mdr.
Den første skemad - frugtmos i grøden
Hej Helen.
Tak for en super brevkasse! Du gir' virkelig nogle gode svar, så nu håber jeg på lidt hjælp også :-)
Jeg bor i udlandet (Frankrig) og har ingen fast sundhedsplejerske, som man har i DK. Vi har en fast børnelæge og der er en åben-hus ordning med sundhedsplejersker, men vi vil gerne have råd og vejledning, som stemmer overens med de danske anbefalinger, så derfor skriver jeg nu til dig :-)
D. 9. juni i år blev vi forældre til skønne Maja, som har det godt og trives fint. Hun var 51,5 cm og vejede 3690 g ved fødslen og er nu 65,5 cm og vejer 6750 g. Hun blir ammet og det fungerer godt. Hun vil gerne tage flasken med udmalket modermælk, men har ikke prøvet erstatning endnu. Hun sover godt om natten fra ca. kl. 19.30 - 7.00 med to spisninger ved 3 tiden og 6 tiden. Om dagen sover hun tre lure af forskellig længde. Hun spiser hver 2½-3. time - det afhænger lidt af hvordan hun sover, men hun får altid bryst inden hun kommer ud at sove.
Hun bliver jo 5 måneder om få dage og er meget interesseret i vores mad og kan godt lide at sidde med et stykke agurk / pære / gulerod og sutte på det. Vi spurgte vores børnelæge om vi måtte begynde at give hende mad, men hun frarådede det pga. allergi i min familie. Det er dog kun min bror, der er allergisk overfor pelsdyr, så det er vel ikke så relevant?
Hun henviste også til anbefalingerne om 6 mrd. fuld amning.
Men vi vurderede altså at Maja er klar og prøvede at give hende noget tyndt majsgrød i går. Hun kastede sig nærmest frem med munden vidt åben og var meget tilfreds. Er det ikke et ret klart tegn på, at hun er klar?
Vi regner med, at hun skal have sit måltid mad når hun vågner efter den første lur dvs. ved 11-12 tiden. Bagefter ammer jeg hende.
I forbindelse med grødstarten er der dukket nogle spørgsmål op:
Hvor hurtigt skal vi gå frem og hvor længe er det bare smagsprøver? Skal vi lade hende spise det, hun kan eller skal hun bare have et bestemt antal skefulde for at smage på det?
Skal man forvente maveproblemer i forbindelse med starten på skemad eller er en stoppet mave tegn på at maven ikke er klar? Hun har aldrig fået andet end modermælk og har aldrig haft problemer med maven.
Nu er vi startet med majsgrød og jeg puttede lidt pæremos i for at gøre det lidt mere spændende og sødt i smagen, men er det en dårlig idé at putte frugtmos i? Blir hun for vant til det søde?
Kan jeg lave en stor portion grød og fryse ned i mindre portioner, så jeg ikke behøver stå og lave det hver dag?
Jeg laver grøden på vand og tilsætter en klat smør/olie samt udmalket modermælk (opskrift fra sundhedsstyrelsens 'Mad til spædbørn og småbørn'), men hvis jeg fryser grøden ned, må der vel ikke komme mælk i inden nedfrysning?
Må jeg putte optøet modermælk i grøden? Og må det være køleskabskoldt, når det kommes i?
Sikke en masse spørgsmål, håber du kan finde hoved og hale i det...
Hilsen Mette